23Aug
By: admin On: August 23, 2017 In: Uncategorised Comments: 0

Å tråkke over er vanlig, både i hverdagen og i idrett. Denne bloggposten handler om akutt behandling og opptrening etter et overtråkk, som kan være nyttig for alle som har vært uheldige å tråkket over.

HVA SKJER.

Overtråkk skjer vanligvis ved at man vrir foten innover og lander på utsiden av foten, dette kan skade strukturene som blir strukket. Det er også mulig å vri foten andre veien. Skadene/smertene vil da sitte på innsiden av foten.

overtråkk

 

Det er vanlig at man opplever smerte, varme og hevelse i foten etter et overtråkk, og noen får også blåmerker (bloduttredelse) etter noen dager.
NÅR SKADEN SKJER.

Rett etter et overtråkk bør du avbryte aktiviteten du holdt på med og få på kompresjon for å hindre for mye hevelse. Is kan også brukes men kun som smertelindring. Et overtråkk følger de vanlige prinsippene for en akutt skade

P – Protection – avbryt aktiviteten om det er mulig
OL – optimal loading – hvile noen dager, men belast innenfor smertegrensen
I – Ice – for smertelindring
C – Compression – kompresjonsbandasje eller lignende
E – Elevation – få det aktuelle skadestedet/over hjertet

*POLICE erstatter det mer kjente (P)RICE. Prinsippene er omtrent det samme, men i POLICE vektlegges det at skadestedet må belastes/brukes innenfor smertegrensen, ikke bare holdes i ro.

 

ETTERPÅ.

Når den akutte fasen er over er det viktig å komme i gang med opptrening slik at du kan komme raskere tilbake til trening og eventuelle konkurranser samt å forebygge nye ankelskader. Rehabiliteringsøvelsene bør gjøres uten teip, mens mer «ukontrollert» trening som for eksempel fotballspill kan gjerne foregå med teiping av ankelen. Dette for å forebygge nye skader i ankelen. Husk at teip bare er midlertidig! Det er øvelsene som bygger opp styrke og stabilitet i ankelen din igjen.

Et overtråkk kan strekke eller rive (helt eller delvis) et leddbånd. Når dette skjer, blir det viktig  å trene opp muskulaturen rundt ankelen, slik at disse kan gjøre eller hjelpe til med jobben  som leddbåndene egentlig skulle ha gjort.

Opptreningen starter med ganske enkle og kontrollerte øvelser. Ettersom hevelse og smerte går ned kan man gjøre øvelsene vanskeligere og vanskeligere. Mot slutten av opptreningen vil vi gjerne ha øvelser som ligner på de bevegelsene pasienten gjør i sin idrett.

Det er viktig å nevne at alle tilfeller er ulike og krever forskjellig behandling. Ta gjerne kontakt med en fysioterapeut for å få veiledning på øvelser, teiping og annen behandling. Under følger noen øvelser for de ulike fasene av opptrening av ankelovertråkk. (PS. Dette er bare noen forslag, det finnes MANGE muligheter, og det er nesten bare fantasien og smerteopplevelsen som setter grenser)

 

Trackback URL: http://toppsjiktet.no/2017/08/23/overtrakk-skademekanisme-rehabilitering-og-film-med-ovelser/trackback/