19Sep
By: admin On: September 19, 2016 In: Uncategorised Comments: 0

 «Å nei. Ikke nå igjen! Du kjenner det knyter seg i leggen, du tenker neineinei! Men før du vet ord av det hugger en ubestemmelig, men kjent smerte til, og leggen rister som om et disko i fortfilm skulle funnet sted der inne. Du prøver febrilsk å strekke på leggen, men det hele ser mest ut som om ringeren i Notre-dame er med i og taper en hinkekonkurranse»

Dette innlegget skal verken handle om disko eller Notre-dame, men muskelkramper.

En krampe er definert som ukontrollert, ufrivillig sammentrekning av en muskel (1,2,3). Krampene og smer
tene som følger med, går stort sett over i løpet av noen sekunder, men de kan også vedvare i flere minutter. Kramper er stort sett ufarlige, men kan være smertefullt og irriterende. (1,2,3,4)

Kramper kan oppstå av flere grunner. Men de lærde strides fremdeles om hva som er hovedårsaken til kramper, og dermed også om hva som er den beste behandlingen. (1, 2) En hyppig brukt teori er at kramper oppstår som følge av trening. Denne teorien kan deles inn i to grupper: Kramper på grunn av utmattede muskler, og kramper på grunn av mye svetting.

  • Kramper som følge av tretthet/utmattelse i muskler:kramper

Litt forenklet: En muskel består av en muskelbuk, hvor sammentrekninger av muskelen i hovedsak skjer. På hver side av
muskelbuken finnes det sener som fester muskelen til skjelettet. Muskler og sener jobber derfor tett sammen for å bevege kroppen vår. I muskelen har vi en et sensorisk organ som aktiverer sammentrekninger i muskelen, og i senene har vi et annet sensorisk organ som inhiberer
sammentrekninger i en muskel. (6,8,9) Disse organene er altså begge viktige for motorkontroll og bevegelse av kroppen. Dersom det blir for mye spenning i en sene vil sanseorganet her hemme muskelen slik at den ikke kan skape kraft og trekke seg sammen, da blir strekken på senen mindre. Dette gjør kroppen for å beskytte seg mot skader (1,7,8).Altså kramper som oppstår på grunn av at en muskel har blitt brukt hardt og hyppig, at muskelen ikke har hatt optimal sirkulasjon, eller på grunn av en kombinasjon av de to. Denne typen krampe kan oppstå både under og rett etter en treningsøkt eller øvelse. For å forklare denne teorien må vi se litt på hvordan vi kontrollerer musklene og bevegelser.

Så hva skjer når vi opplever kramper ifølge denne teorien?

Beskjedene om å aktivere en muskel økes, samtidig som den naturlige responsen om å forhindre sammentrekninger minsker. Dette fører til en ubalanse, det sendes altså ut flere beskjeder om muskelsammentrekninger enn det sendes ut beskjeder om å stoppe dem (6,8,9). Voilà, Krampe.

Denne typen kramper oppstår kun i den aktuelle muskelen – som er brukt hyppig og er sliten. Den andre teorien derimot kan oppstå uavhengig av hvilke muskler du har brukt.

 

  • Kramper som oppstår pga. ubalanse i elektrolyttnivåer i kroppen er også kalt varmekramper fordi denne teorien henger sammen med hvor mye vi svetter. (1,2,3):

Først: Eksempler på elektrolytter er: kalsium, magnesium, natrium og klor. Elektrolytter har flere oppgaver i kroppen, og er viktige for blant annet væskeregulering og i forbindelse med overføring av impulser i nerve- og muskelceller. (1,2,3,4,5,6,7) Det menes at en ubalanse kan føre til kramper fordi dette påvirker beskjedene som blir sendt til musklene. Musklene får signal om å trekke seg sammen, men ikke signal om å slappe av. (6,7)

Mangel på elektrolytter henger ofte sammen med dehydrering, og kan oppstå under treningsøkter hvor du svetter mye, og ikke får i deg tilstrekkelig med væske. Fordi man skiller ut elektrolytter via blant annet svetting. (1,2,3,4,5,6) Svette inneholder mye natriumklorid (salt), og derfor kan det være gunstig å fylle på med blant annet dette dersom du opplever kramper i forbindelse med trening og aktivitet hvor du svetter mye.

Nei, du trenger ikke gå til innkjøp av dyre kosttilskudd! Farris, for eksempel, inneholder de nødvendige mineralene. Både natrium, magnesium, kalsium, klorid og mer. I tillegg får du i deg væske som du har mistet via svetting.

Hva med de krampene som gjør at du våkner om natta og vrir deg i smerte? Forskerne sier det så enkelt som at nattkramper kan være relatert til treing men ikke nødvendigvis er det (1,3,10)

Oppsummert: Selv om kramper er veldig vanlig er det fremdeles usikkert hvorfor og hvordan de oppstår. Det er to teorier som ofte er nevnt i litteratur som begge er relatert til aktivitet. 1) kramper som følge av muskelutmattelse og 2) lavt nivå av ulike elektrolytter. Selv om forskere ikke er enige om årsaken til at kramper oppstår, virker det likevel som at de er enige om at kramper oppstår fordi en muskel får flere signaler om å kontrahere enn å slappe av.

Kramper kan være et symptom ved flere sykdommer, men det aller vanligste er at kramper opptrer hos friske personer (2,3,4)

Ulike faktorer kan være med på å avgjøre om du er utsatt for kramper, for eksempel: En historie med kramper i familien, alder (for eksempel opplever eldre ofte nattkramper), at du har opplevd kramper tidligere ved trening, eller at treningsmengde og intensitet har økt betydelig. (1,2)

 

Behandling og forebygging av muskelkramper:

  • Tøye!

I det smertefulle øyeblikket er ofte tøyning av muskelen lindrende og stopper krampen. Du bør også være nøye med å tøye forebyggende dersom du ofte får kramper i en muskel. Det er veldig vanlig å få kramper i legg og bakside lår, så disse musklene kan med fordel tøyes godt.

  • Restituer en muskel(gruppe) etter hard aktivitet
  • Få i deg nok væske og salter, både før, under og etter treningkramper3
  • (2,10).Massasje og foamrolling kan være godt både for å forebygge og behandle smertene /sårheten som sitter i etter en krampe.
  • Aktiveringsøvelser. Dersom du ofte opplever kramper i bakside lår (hamstring) under for eksempel løping, kan du med fordel gjøre øvelser for å trene og aktivere rumpemuskulaturen. Det kan nemlig hende at du bruker hamstringen for mye og rumpa for lite i hvert fraspark, og dermed blir lårmuskulaturen tidligere utmattet.

 

Dette var litt om de to hyppigste nevnte teoriene om muskelkramper som er nevnt i litteratur. Kanskje får vi vite mer eksakt hva som skjer under en krampe og hvorfor det skjer om noen år? Jeg håper i alle fall at du ble en smule klokere av dette!

 

KILDER:

Trackback URL: http://toppsjiktet.no/2016/09/19/muskelkramper/trackback/